Bryllup

Jeg vil starte denne blog ved mit ultimative kærlighedsmåltid, nemlig vores bryllupsmåltid. Særligt den dag skulle maden være et udtryk for kærlighed, både mellem min mand og jeg, men også mellem os og vores gæster. Derfor brugte jeg rigtig meget tid på at drømme, planlægge og endelig kokkerere.

Menuen blev som følger:

Hummus, oliventapenade, salsa, grissinier, brød, gulerodsstave, agurkestave, bladselleri, chips, peanuts

Champagne, øl, børnedrink, vand med mynte

Bryllupskage

Champagne

Forret:

Urte- og hvidløgs gratineret grillet jomfruhummer, grillet kammusling og grillet vildlaks fra Østersøen med vanilje mayonnaise på bund af mangosalat Mor Vibekes hjemmebagte flutes

2008 Coastal Mountain Riesling

Hovedret:

Grillet marineret oksestriploin – kokkens udsøgte specialitet

Små grillede kalvecoulotter

Urtemarineret grillet bornholmsk lammekølle

Bornholmsk ramsløgspesto

Pesto af soltørrede tomater

2 krydderolier af Lehnsgaards rapsolie (en mild og en stærk)

Grillede grøntsagsspid

Hele grillede majs

Små bornholmske timiankartofler stegt på grillen

Kalveglacé

Flødestuvede bornholmske kantareller

Grøn salat med jordbær, pinjekerner, rosenblade og hyldeblomstdressing

Tabbouleh med perlebyg, koriander, mynte og granatæblekerner

Tomatsalat med mozzarella og basilikumpesto

Vandmelonsalat med rødløg, feta, oliven og persille

Forskellige kryddersmør

Oliventapenade, hummus

Sif og Michaels tzatziki

Lenas, Helles og Lones hjemmebagte brød

2008 Rocca Alata Valpolicella Ripasso

Dessert:

Mormor Lis’ aristokrater

Mathildes Sarah Bernhard

Signe og Thomas’ napoleonshatte

Cookies

Rabarbermuffins

Katjas fragilité

Chokolademoussekage

Mor Vibekes frugtkage

Marcipankage med hvid chokolade

Mie og Mortens gulerodskage

Mor Vibekes kransekagekurv

Portvin, kaffe, the, Bailey og cognac

I udgangspunktet ville jeg gerne have lavet det hele selv, men efter mange velmenende råd kom jeg frem til, at jeg nok ikke ville have tid til så meget andet end at lave mad den dag, og det ville jo være lidt ærgerligt!

Over en uge før brylluppet begyndte min mor og jeg på forberedelserne. Vi bagte brød, som vi frøs, grissinier, og derefter kager til kagebordet. Jeg havde en drøm om, at alle ville blive overvældede ved synet af mængden af lækre kager og det lykkedes. Vi fik dog hjælp af flere dejlige mennesker, som medbragte lækkerier til dagen: Nogle venner bagte en smuk hjerteformet gulerodskage, små fristende Sarah Bernhard’er og lækre mini napoleonshatte, og min mormor, som jeg nok kommer til at nævne et par gange fremover, bagte de lækreste småkager som kun hun kan. Flere medbragte også forskellige fantastiske brød og nogle en lækker tzatziki. Det føltes som noget af en kærlighedserklæring fra alle disse mennesker, at de på den måde ville deltage i brylluppet.

IMG_6681

Et andet stort projekt var bryllupskagen, som faktisk var på tegnebrædtet adskillige måneder i forvejen. Vi fandt forskellige opskrifter både på bunde og fyld og bagte så fire forskellige bunde, samt to slags smørcreme og to slags mousse. Så inviterede vi et panel af madentusiaster over for at være testkaniner og hver kage, som blev til otte forskellige kager, som blev bedømt på en skala fra 1 til 10. Det var meget underholdende, fordi vi alle blev ret grebet af stemningen. Vi endte med en vinder, som så efterfølgende blev prøvebagt med finjusteringer for at teste, om den kunne holde til at blive stablet – og det kunne den heldigvis. Selvom det kan virke som en lidt omstændelig proces, var det virkelig sjovt og også ret dejligt at få lov til at smage så meget kage. Her kommer den endelige kageopskrift, som endte med at være bunde fra et ugeblad og smørcreme, som vi dog tilføjede mørk chokolade, fra Suveræne Successer:

Skriv et svar

